Första kulan blir en nyckelboll!

  Att göra en nyckelboll av en tovad kula är enkelt och det enda material du behöver utöver kulan är tråd och en pärla. Du behöver även en nål med udd och stort öga.  På slutet kommer en sax väl till pass.

Jag använde tre trådar lingarn, men jobbade med en tråd i taget för att kunna dra tråden genom kulan. Börja med att trä nålen och stick den genom kulan. Trä på pärlan, vänd nålen och stick tillbaka genom pärlan och kulan. Se till att du har tråd kvar under kulan och att du inte drar öglan som bildas genom pärlan. Gör lika med de två andra trådarna. Försök att sticka upp och ner nålen i samma hål.

Trä på din nyckel på öglan som bildats och trä sedan kulan genom öglan. Nu sitter nyckeln fast!

  Under kulan gör du en pärlknut – den håller garn och kula på plats.

Och så till sist klipper du av trådarna under pärlknuten i lagom längd. Klart!

Om Birgitta Nygren

I november 2011 startade jag KreaTov-bloggen, den 6 januari 2014 skrev jag mitt 148:de och sista inlägg på bloggen. Nu kan du följa mig på http://birgittanygren.blogspot.se/ Välkommen!
Det här inlägget postades i Inspiration, Tova själv! och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

